Szkoła Podstawowa im. Sebastiana Fabiana Klonowicza w Sulmierzycach

Szkoła Młodych Patriotów (2018/19)

W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w realizacji Projektu „Szkoła Młodych Patriotów”, którego organizatorem było Studium Prawa Europejskiego z siedzibą w Warszawie. Podjęte w ramach projektu zadania wpisywały się w rocznicę 100 – lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Celem konkursu było krzewienie wśród dzieci i młodzieży postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego.


dyplom


Szkoła przystępując do konkursu przyjęła na siebie zadania, których wykonanie było oceniane przez jury punktowo, w skali od „1” do „10”. Warunkiem do otrzymania certyfikatu „Szkoła Młodych Patriotów” było uzyskanie co najmniej 80% punktów za 7 spośród 9 zadań. Nasza szkoła zrealizowała 8 zadań, które zostały ocenione przez przedstawicieli organizatora konkursu na 100%.


Zrealizowane przez nas zadania:


1. Przygotowanie Kodeksu Postaw Patriotycznych.

Nauczyciele na lekcjach wychowawczych, języka polskiego, historii, religii przeprowadzili rozmowy z uczniami o tym, jak każdy z nas może wyrazić swój patriotyzm, jak należy rozumieć współczesny patriotyzm. Spośród różnych wypowiedzi zostały wyłonione te, które powtarzały się najczęściej. Powstał w ten sposób kodeks sześciu najważniejszych postaw patriotycznych. Uczniowie klasy VIIb z pomocą nauczycieli religii wykonali plansze, na których umieszczone zostały teksty opisujące postawy i odpowiednio dobrane ilustracje. Całość została wykonana w kolorach: białym i czerwonym. Gotowe plansze zostały umieszczone w widocznym miejscu, na ścianie szkolnego korytarza.

fot     fot


2. Przygotowanie plakatu „100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości”.

Dla uczniów klasy VIa i VIb zorganizowano Konkurs Plastyczny ,,100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości”. Regulamin konkursu przewidywał pracę grupową lub indywidualną - uczniowie reprezentujący poszczególne klasy wykonywali plakaty o tematyce patriotycznej. Uczestnicy wykorzystywali wcześniej przygotowane materiały, które pozwoliły stworzyć bardzo ciekawe prace plastyczne; większość z nich została wykonana w technice kolażu. Wśród uczestników można było zaobserwować duże zaangażowanie i twórcze podejście do zadania.

Jury konkursu w składzie: p. Dyrektor Beata Koprowska, Iwona Molecka – nauczycielka plastyki, Małgorzata Dułaj – nauczycielka geografii i biologii po dokładnej analizie wszystkich prac ogłosiło zwycięzców: pierwsze miejsce zajęli reprezentanci klasy VIa: Weronika Rękosiewicz, Karolina Cholewa, Zofia Duczmal; indywidualnie Weronka Janicka z kl. VIb. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali gratulacje oraz dyplomy.

fot     fot


3. Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów, nauczycieli, mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego.

Uczniowie z koła dziennikarskiego pod opieką nauczycielki j. polskiego p. Marty Nowak przeprowadzili wywiady z mieszkańcami Sulmierzyc, które nagrywali na dyktafon. Wśród uczniów i nauczycieli zostały przeprowadzone ankiety w formie papierowej. Dzięki wykorzystaniu dwóch form sondażu, uczniowie uzyskali mnóstwo ciekawych informacji na temat postaw patriotycznych i roli patriotyzmu lokalnego. 

Uczniowie zadali każdemu z respondentów trzy pytania:
1. Co oznacza niepodległość?
2. Co w dzisiejszych czasach oznacza bycie patriotą?
3. Czy ktoś z rodziny brał udział w powstaniu wielkopolskim? 

Rozmówcy uważają niepodległość za najwyższą wartość, która daje poczucie wolności i przynależności. Polacy zawsze walczyli o niepodległość i suwerenność, dlatego należy pamiętać o poświęceniu przodków i starać się nie zmarnować ich trudu. Dla mieszkańców Sulmierzyc bycie patriotą to poświęcenie się własnej ojczyźnie, obchodzenie narodowych świąt, kupowanie polskich produktów, oglądanie polskich filmów, czytanie polskiej literatury. Zdaniem respondentów patriota powinien postępować tak, aby swym zachowaniem nie przynosić wstydu swojemu narodowi. Musi kochać i szanować swój kraj. Ankietowani zwracają uwagę na to, że w dzisiejszych czasach nie trzeba przelewać krwi za Polskę, wystarczy troszczyć się o wspólne dobro, łączyć się z narodem podczas tragedii narodowych, zachowywać polskie tradycje i pamiętać o historii. Sulmierzyczanie chętnie opowiadali o powstaniu wielkopolskim, ponieważ ich przodkowie brali w nim udział. Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych wiadomości na temat funkcjonowania mieszkańców ich miasta podczas tego powstania.

 

4. Przeprowadzenie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy pt. „Historia Polski a patriotyzm”.

W konkursie wzięło udział sześć trzyosobowych drużyn z klas VII, VIII i III gimnazjum. Zadania konkursowe zostały przygotowane przez nauczycielki: p. Monikę Zydorowicz i p. Kamilę Chojecką. Konkurs składał się z trzech części. W części pierwszej uczniowie rozpoznawali jak największą ilość faktów przedstawionych w filmie Tomasz Bagińskiego ,,Animowana historia Polski”. Drużyny musiały zapisać je chronologicznie z podaniem dat. Druga część konkursu polegała na ułożeniu puzzli, które przedstawiały dzieła Jana Matejki. Uczniowie musieli je rozpoznać i podać tytuły obrazów. W części trzeciej uczestnicy rozwiązywali quiz dotyczący historii Polski i wiedzy o społeczeństwie. Test składał się z 25 pytań dotyczących przeszłości naszej ojczyzny od czasów Mieszka I po wejście Polski do Unii Europejskiej oraz historii symboli narodowych, zagadnień związanych ze współczesnym patriotyzmem i zasadami ustrojowymi III RP. Wszystkie etapy konkursu wymagały od uczestników nie tylko wiedzy ale również umiejętności współpracy w grupie, kreatywności i spostrzegawczości.

I miejsce zdobyła reprezentacja klasy VIIa: Nikodem Ziental, Cezary Wysocki, Oliwier Wysocki, którzy zgodnie z regulaminem konkursu otrzymali nagrody w postaci ocen celujących z historii.

fot     fot


5. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu recytatorskiego o tematyce patriotycznej.

W ramach zadania odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski „Wiersze o Polsce”. Teksty do recytacji przygotowała nauczycielka j. polskiego p. Monika Ignasiak, a regulamin p. Marta Nowak. Do konkursu przystąpiło 12 uczniów z klas IV- VI. Wszystkie wiersze związane tematycznie były z tematem ojczyzny. Uczniowie zaprezentowali następujące wiersze:

Wisława Szymborska „ Gawęda o miłości do ziemi ojczystej”, Antoni Słonimski „Polska”Tadeusz Kubiak „Tu wszędzie Polska”, Władysław Broniewski „Bagnet na broń”, Maria Konopnicka „Ojczyzna” oraz „Pieśń o domu”, Maria Kazimiera Sarnacka „Ojczyzno”Cyprian Kamil Norwid „Moja piosnka (II)”, Juliusz Słowacki „W pamiętniku Zofii Bobrówny”, Artur Oppman „Abecadło wolnych dzieci”, Konstanty Ildefons Gałczyński „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte”, Władysław Bełza „Ziemia rodzinna”

W skład komisji weszli: Beata Koprowska - dyrektor szkoły, Monika Ignasiak – nauczycielka j. polskiego, Marta Nowak - nauczycielka j. polskiego, Tadeusz Kokot - nauczyciel bibliotekarz.

Po wysłuchaniu i ocenie wszystkich prezentacji uczniów, komisja wybrała laureatów: I miejsce Aleksandra Stefańska, II miejsce Klaudia Swat, III miejsce Oliwia Oleszyńska.

Na zakończenie spotkania wszystkim uczestnikom zostały wręczone pamiątkowe dyplomy.

fot     fot


6. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu pieśni patriotycznych.

W ramach projektu został przeprowadzony Ogólnoszkolny Konkurs Pieśni Patriotycznych. W konkursie wzięli udział uczniowie z klas IV – VII i III gimnazjum. Przygotowaniem wokalnym uczniów oraz pomocą w wyborze repertuaru zajął się nauczyciel muzyki p. Mariusz Kaźmierczak. Uczestnicy konkursu pięknie interpretowali ogólnie znane pieśni patriotyczne. Wśród zaprezentowanych utworów znalazły się: ,,Rota”, ,,Przybyli ułani”, ,,Piechota”, ,,Dziewczyna z granatem”. Jury konkursu w składzie: p. Dyrektor Beata Koprowska oraz nauczycielki p. Beata Lawrenz, p. Anna Harych doceniły przygotowanie, zaangażowanie oraz umiejętności wokalne uczestników. Pierwsze miejsce za wyjątkowa interpretację utworu ,,Dziewczyna z granatem’ zajęła uczennica klasy trzeciej gimnazjum Anna Wosiek.

fot     fot


7. Przeprowadzenie konwersatoriów pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.

Na lekcjach wiedzy o społeczeństwie oraz lekcjach wychowawczych uczniowie klas od IV do VIII szkoły podstawowej uczestniczyli w konwersatorium pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”. 

Scenariusz przeprowadzenia tej lekcji został przygotowany przez nauczycielkę wos-u p. Monikę Zydorowicz i udostępniony wszystkim wychowawcom. Na lekcjach nauczyciele przedstawili prezentację multimedialną pt. „Nie ma drzewa bez korzeni, a człowieka bez ojczyzny”, która zawierała definicję patriotyzmu, jego rodzaje oraz kilka przykładów postaw patriotycznych Polaków. 

Dla uczniów klas VII-VIII przygotowano anonimową ankietę do wypełniania indywidualnie pt. „Rozpoznaj w sobie patriotę”. Ich zadaniem było udzielenie odpowiedzi na zadane w ankiecie pytania m.in.: 

- Co dla mnie oznacza bycie patriotą?
- Czy uważasz, że jesteś patriotą?
- Czy patriotyzm jest potrzebny w Twoim życiu?
- Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry patriota?
- Czy łatwiej jest być patriotą dzisiaj czy w przeszłości?
- Czy w dzisiejszych czasach jest więcej patriotów niż dawniej?
- Na czym polega "współczesny patriotyzm"?

Następnie pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wzięli udział w rozmowie na temat postrzegania patriotyzmu we współczesnym świecie. Wszyscy uczniowie mocno się zaangażowali w wymianę zdań na ten temat, co oznacza, że zagadnienia dotyczące patriotyzmu nie są im obce. Wskazywali co dla nich oznacza bycie patriotą. Najczęściej padała odpowiedź: miłość do Ojczyzny i gotowość oddania za nią życie. Podawali przykłady zachowań w codziennym życiu np. ucznia świadczące o postawach patriotycznych, np. okazywanie szacunku symbolom narodowym, obchodzenie świąt narodowych, oddawanie czci bohaterom narodowym, wywieszanie flagi, mówienie z dumą i godnością o swoim kraju. Wymieniali postawy patriotyczne względem państwa i narodu, np. udział w wyborach do władz państwowych i lokalnych, czy płacenie podatków i uczciwa praca. Bardzo chętnie wypowiadali się na temat "współczesnego patriotyzmu" i zgodnie stwierdzili, że łatwiej jest być patriotą dzisiaj niż w przeszłości. Niegdyś miłość do ojczyzny okazywano w walce. W dzisiejszych czasach patriotyzm postrzegany jest nieco inaczej, niż kilkaset lat temu.

Następnym krokiem było stworzenie przez grupy uczniów plakatów, na których zapisali 10 podstawowych zasad, którymi powinien kierować się każdy patriota. Prace uczniów pt. „Kodeks młodego patrioty” zostały zaprezentowane i omówione na forum klasy oraz zawieszone na gazetce.

 fot     fot

 

8. Zgłoszenie swoich przedstawicieli do udziału w kursie „Szkoła młodych patriotów”.  

Przedstawiciel grona pedagogicznego wziął udział w e-learningowym kursie i zaliczył testy przygotowane na specjalnej platformie internetowej. 

Sprawozdania z każdego wykonanego działania wraz z nagraniami dźwiękowymi i zdjęciami były wysyłane drogą elektroniczną do jury konkursu i zamieszczane na platformie projektu ,,Szkoła Młodych Patriotów”.

(KCh)

Więcej zdjęć z realizacji projektu można obejrzeć TUTAJ