Szkoła Podstawowa im. Sebastiana Fabiana Klonowicza w Sulmierzycach

Projekt „Smart schools for smart age”

 Projekt „Smart schools for smart age”


Główne cele tego projektu to:


1) Zwiększenie motywacji uczniów i pomoc w uzyskaniu lepszych wyników w szkole (matematyka, język angielski, informatyka)


2) Praca nad miękkimi umiejętnościami uczniów, takimi jak technologie informacyjno-komunikacyjne, praca zespołowa, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów.


3) Zwiększenie zainteresowania uczniów innymi krajami i kulturami oraz ułatwienie im akceptowania różnorodności.


4) Nauka wartości, samodzielnego myślenia, pracy zespołowej i świadomości społecznej.


5) Tworzenie spójności między różnymi krajami europejskimi.


W projekcie „Smart schools for smart age” biorą udział następujące kraje: Polska, Portugalia, Litwa, Turcja, Bułgaria. 

 

rys

Logo programu - zwycięski projekt opracowany na konkurs przez uczniów z Turcji

 

POCZĄTEK DZIAŁAŃ 

Nasza Szkoła przystąpiła do realizacji projektu: „Smart schools for smart age”. Projekt ten będzie trwał dwa lata. Jego realizacja rozpoczęła się 01.09.2018 r., a zakończy się 31.08.2020 r.

Pierwsze działania, jakie zostały podjęte w związku z rozpoczęciem tego projektu w naszej szkole to dokładne zpoznanie się z dokumentacją tego projektu, jego zadaniami i celami oraz podanie do wiadomości tego faktu wszystkim nauczycielom na Radzie Pedagogicznej. Zostały przedstawione zadania jakie będą podjęte w trakcie realizacji tego projektu i podzielone pomiędzy nauczycieli, którzy wyrazili chęć do współpracy i pomocy. Został ustalony plan działań na najbliższe kilka miesięcy.

Następnym krokiem było rozpowszechnienie tego projektu i rozbudzenie zainteresowania nim wśród uczniów, ich rodziców i w środowisku lokalnym. W związku z tym, została utworzona specjalna zakładka na stronie internetowej szkoły pod nazwą Corner Erasmus+, na której przedstawione zostały wszelkie informacje dotyczące tego projektu - partnerzy, czas trwania, cele, główne działania i oczekiwane wyniki.

Po spotkaniu z uczniami nastąpiła rekrutacja uczniów, którzy wyrazili chęć do udziału w projekcie. Uczniowie otrzymali deklaracje, które musieli uzupełnić wspólnie z rodzicami. Utworzona grupa projektowa spotykała się raz w tygodniu w każdy piątek. Na spotkaniach omawiane były sprawy dotyczące realizacji zadań projektu. Odbyły się również szkolenia korzystania z programu Powtoon w celu wykonania prezentacji o naszej szkole. Uczniowie wykonali plakaty, które zawierały najważniejsze informacje dotyczące krajów uczestniczących w tym projekcie: Turcja, Portugalia, Bułgaria, Litwa i Polska. W szkole wśród wszystkich uczniów ogłoszony został konkurs na logo projektu. Logo uczniów, które zajęło pierwsze, drugie i trzecie miejsce zostało podane do konkursu na logo projektu. Ostateczny, rozstrzygający konkurs na główne logo projektu odbyło się na spotkaniu w Turcji.  

 

Relacja z konkursu (materiał archiwalny z roku szkolnego 2018/2019)

W związku z przystąpieniem w bieżącym roku szkolnym naszej szkoły do projektu Erasmus+, nauczycielki języków obcych – pani Marzanna Stawowy i pani Anna Kulas, sprawujące opiekę nad projektem, ogłosiły konkurs na firmujące go logo. Konkurs, który trwał od 19 października do 23 listopada br. został właśnie zakończony.

Konkurs przeznaczony był dla uczniów sulmierzyckiej szkoły, a konkursowe projekty można było wykonywać indywidualnie bądź zespołowo, ręcznie lub z wykorzystaniem technik komputerowych.
Prace miały zawierać flagi państw biorących udział w projekcie: Polska, Portugalia, Litwa, Turcja, Bułgaria dla projektu: „Smart school for smart age” oraz Polska, Grecja, Rumunia, Włochy, Turcja dla projektu: „Learn 4 life: active and responsible citizenship”. Poza tym miały być czytelne i łatwe do zapamiętania, zawierać ciekawe pomysły graficzne, wzbudzać pozytywne emocje oraz być łatwo identyfikowane z tematyką projektu (promowanie aktywnego obywatelstwa – środowisko lokalne, kraj, Europa - „Learn 4 life: active and responsible citizenship” / zachęcanie uczniów do korzystania z komputerów i innych urządzeń technologicznych, uświadomienie czym jest bycie Europejczykiem – lepsze poznanie „zjednoczonej różnorodności” - „Smart school for smart age”)
Na konkurs wpłynęły łącznie 24 prace, które na posiedzeniu w dniu 27 listopada oceniła Komisja Konkursowa w składzie: Marzanna Stawowy – przewodnicząca oraz członkowie: pani dyrektor Beata Koprowska, pani wicedyrektor Jowita Koczorowska-Osowska, nauczyciele: Anna Kulas, Iwona Molecka, Romuald Gurzyński, Paweł Dymała oraz Martyna Barczak – przedstawicielka Samorządu Uczniowskiego.
Przy ocenie prac Komisja przyjęła następujące kryteria: oryginalność, trafność i czytelność projektu oraz estetykę wykonania. Komisja konkursowa zwracała również uwagę na cechy plastyczne i umiejętności korzystania z technologii komputerowej.

W projekcie „Smart school for smart age” przyznano:
I miejsce - Zuzannie Zielezińskiej
II miejsce – Maksymilianowi Duczmalowi oraz Cezaremu i Oliwierowi Wysockim
III miejsce - Franciszkowi Porze

Dziękujemy wszystkim, którzy podjęli trud przygotowania prac na konkurs, a zwycięzcom gratulujemy uznania w oczach komisji oraz zajętych miejsc! Zwycięskie 3 projekty wezmą udział w konkursie wraz z projektami wykonanymi z pozostałych szkół partnerskich w styczniu 2019r.

(AR na podst. Regulaminu i protokołów pokonkursowych)

Protokół z rozstrzygnięcia konkursu na logo dostępny w plikach do pobrania (poniżej)

Zdjęcia z konkursu dostępne są  TUTAJ

 

Następnym krokiem był wybór pięciu uczniów, którzy mieli jechać na pierwsze spotkanie do Turcji. Przy wyborze uczniów na wyjazd brana była pod uwagę ich znajomość języka angielskiego i umiejętność posługiwania się technologią komputerową, zwłaszcza gdy chodziło o przygotowanie, a następnie przedstawienie prezentacji o Polsce (historii, kulturze i tradycji), o Sulmierzycach i naszej szkole oraz ocena ucznia z zachowania.

Data wyjazdu do Turcji została ustalona w dniach 6-11 stycznia 2019r. Na kilka tygodni przed wyjazdem wybrana grupa uczniów intensywnie przygotowywała się poprzez wykonanie prezentacji, zapoznanie się z miejscem pobytu, kulturą i tradycją tego kraju. Odbyło się spotkanie z rodzicami, na którym zostali oni poinformowani o szczegółach wyjazdu. 

 

Zapowiedź wyjazdu (materiał archiwalny z roku szkolnego 2018/2019)

Wyjazd do Turcji z programu Erasmus + pt. „Smart schools for smart age” w dniach 6 – 12.01.2019 r. W wyjeździe uczestniczyć będzie 5 uczniów z klas ósmych pod opieką 2 nauczycieli.

Spotkanie z uczniami z zagranicy daje wiele możliwości:
1. Wprowadzenie do międzynarodowych zespołów i umożliwienie im budowania zespołu. Uczestnicy odwiedzą szkołę przyjmującą, uczestniczą w działaniach przełamujących lody; będą słuchać studentów przyjmujących, prezentujących swoją szkołę, system edukacji i opisujących kraj i miasto. Uczestnicy odwiedzą miasto-gospodarza.
2. Wykonywanie konkretnych działań związanych z tematami: warsztaty dla nauczycieli będą prowadzone w szkole przyjmującej na temat stosowania aplikacji i narzędzi ICT do tworzenia cyfrowych prezentacji / lekcji. Uczestniczący studenci będą pracować z tymi nowymi narzędziami w całym projekcie. Aby osiągnąć dobrą skuteczność, lekcje teorii będą mieszane z sesjami ćwiczeń.
3. Uczestniczenie w konkretnych kursach nauczycieli dotyczących korzystania z narzędzi cyfrowych w celu poprawy edukacji.
4. Praca i uzgadnianie harmonogramu projektu, planowanie każdego działania, każdego produktu.
5. Omówienie kwestionariusza i formularzy oceny zaproponowanych przez koordynatora projektu.
6. Ocenianie i przekazywanie informacji zwrotnych na temat spotkania nauczycieli: nauczyciele wypełnią formularze zwrotne dotyczące warsztatów i działań związanych z wizytą; będą odpowiadać na ankiety dotyczące tego, czego dowiedzieli się o kraju przyjmującym.

Szkoła przyjmująca wyda zaświadczenia o uczestnictwie oraz wypełni i podpisze dokumenty dotyczące mobilności Europass.
Przez cały tydzień gospodarz organizuje wydarzenia kulturalne i działania na rzecz budowania zespołu, w celu wzmocnienia zarówno spójności między nauczycielami, jak i międzykulturowego wymiaru naszego projektu.
Po spotkaniu nauczyciele biorący udział w projekcie przekazują zdobytą wiedzę i dobre praktyki nauczycielom i uczniom w swojej szkole poprzez konkretne zajęcia.

Podczas spotkania uczestnicy zdobędą także kompetencje techniczne, zawodowe i osobiste, którymi będą się dzielić z innymi nauczycielami w swojej szkole, a tym samym szerzą wiedzę, gdyż ich wiedza dotrze do znacznie większej liczby uczniów niż osoby uczestniczące w projekcie, i przez dłuższy czas. Wyniki spotkania zostaną przekazane podczas warsztatów, spotkań nauczycieli lub sesji rozpowszechniających. W ten sposób dotrą do całej społeczności szkolnej, wzmacniając europejski wymiar szkoły i wdrażając dobre praktyki w edukacji w każdym dniu pracy w szkole.

 

PIERWSZY WYJAZD - TURCJA  

W dniach 6-11 stycznia 2019 roku pięcioro uczniów klasy ósmej Szkoły Podstawowej w Sulmierzycach - Klaudia Grenda, Aleksandra Kurzawa, Zuzanna Zielezińska, Adam Matyba i Franciszek Pora oraz dwóch opiekunów – pani Beata Koprowska i pani Marzanna Stawowy wzięło udział w pierwszym spotkaniu w ramach partnerskiego projektu programu Erasmus+, pod nazwą: „Smart school for smart age.” Spotkanie to odbyło się w mieście Samsun, w północnej części Turcji, w szkole Ugur Okullari. Wraz z przedstawicielami z Polski w realizacji zadań uczestniczyli również nauczyciele i uczniowie z Litwy, Portugalii, Bułgarii i Turcji. 

fot  

Celem wizyty było przedstawienie realizacji zadań modułowych podjętych w ramach programu Erasmus Plus oraz zaprezentowanie przygotowanych wcześniej materiałów przez wszystkich uczestników krajów partnerskich. Zostały omówione zadania, które były podjęte na początku projektu. Następnie, przez głównego koordynatora naszego projektu - Rui Santos, zostały przedstawione, omówione i wspólnie z pozostałymi przedstawicielami grup zaplanowane działania na przyszłe spotkanie, które odbędzie się w Bułgarii w maju 2019r. 

Uczniowie z Portugalii przeprowadzili warsztaty na których zaprezentowali możliwości wykorzystania technologii komputerowej (ICT) na lekcjach matematyki i literatury. Nauczyciele wzięli udział w warsztatach przeprowadzonych przez głównego koordynatora projektu, które miały za zadanie zapoznanie nauczycieli z możliwościami korzystania z Edmodo tool na lekcjach oraz z innch programów komputerowych np. (Kooth, Kahoot, GeoGebra, Radial, Zoho, itp.), które mają za zadanie pomóc nauczycielom w przeprowadzaniu atrakcyjnych lekcji ułatwiających uczniom przyswajanie nowych partii materiału i ich utrwalanie.

Każda grupa uczestników miała możliwość przedstawienia własnych prezentacji, które zawierały najważniejsze informacje dotyczące ich kraju, miejsca w którym mieszkają, szkoły oraz ich narodowej historii, kultury i tradycji.

Aspektem kulturowym objętym programem mobilności były wyprawy edukacyjne mające na celu zapoznanie się z głównymi atrakcjami turystycznymi w Samsun. Program zwiedzania obejmował: między innymi zwiedzanie Panoramy 1919, Muzeum Canik zabawek, Muzeum Gazi, Port w Samsun i innych historycznych miejsc tego miasta. 

Spotkanie w Samsun zakończyło się sukcesem zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Nastąpiła bardzo pożyteczna wymiana doświadczeń na wielu płaszczyznach. Młodzież nawiązała nowe kontakty i przyjaźnie z uczniami i ich rodzinami. Uczniowie mieli okazję poznania nowego kraju jego historii, kultury i tradycji. Był to czas nauki a także dobrej zabawy. Uczniowie w sposób naturalny mogli doskonalic język angielski uczestnicząc w różnych sytuacjach z życia codziennego, nabywać umiejętności rozumienia zachowań i postępowania ludzi innych kultur.  

Relację z pobytu w Turcji można przeczytać  w e-magazynie  TUTAJ  (po wpisaniu hasła: smart3)

Zdjęcia z wyjazdu można obejrzeć TUTAJ

 

Relacja z pobytu w Turcji (materiał archiwalny z roku szkolnego 2018/2019)

W dniach od 5 do 12 stycznia br. 5-osobowa grupa uczniów pod opieką pani Dyrektor Beaty Koprowskiej oraz pani Marzanny Stawowy brała udział w wyjeździe do tureckiego Samsun w ramach realizowanego w naszej szkole projektu Erasmus+ „Smart school for smart age”.

Podróż do Turcji przebiegała w trzech etapach: przejazd busem z Sulmierzyc do Berlina, przelot samolotem z Berlina do Stambułu i na koniec przelot ze Stambułu do miasta Samsun, gdzie na uczestników projektu czekały już tureckie rodziny. Po powitaniu na lotnisku nasi uczniowie udali się do domów swoich projektowych partnerów.

Od poniedziałku do piątku Klaudia, Ola, Zuzia, Adam i Franek wraz ze swoimi nowymi przyjaciółmi chodzili do szkoły Ugur Okullari: poznawali placówkę i jej przyjazną atmosferę, uczestniczyli w lekcjach matematyki, chemii, historii czy języka angielskiego, zapoznawali się z tureckimi uczniami oraz uczestnikami projektowej wymiany z Litwy, Bułgarii i Portugalii. Podczas spotkań w ramach projektu uczniowie przedstawiali prezentacje na temat swoich krajów – ich historii, kultury i tradycji oraz miast, z których przyjechali i szkół, do których uczęszczają. Uczniowie z Portugalii przeprowadzili ponadto warsztaty z możliwości wykorzystania technologii komputerowej na lekcjach matematyki i literatury.

Oprócz spotkań roboczych delegacje miały również okazję uczestniczenia w prezentacjach przygotowanych przez Gospodarzy. Uczniowie z Turcji zaprezentowali historię, kulturę i tradycję swojego kraju. Zatańczyli narodowe tańce w przepięknych, kolorowych strojach, m.in. taniec Whirling Dervish - jeden z najbardziej charakterystycznych elementów kultury Turcji. Jego cechą charakterystyczną jest medytacja w ruchu w postaci szeregu figur tanecznych, z których najbardziej widowiskowa jest umiejętność szybkiego wirowania. Derwisze utrzymują relacje z Bogiem poprzez śpiew, modlitwę, muzykę i wirujący taniec.

Organizatorzy pobytu zadbali również o aspekt edukacyjno – kulturowy, stąd wspólne wyprawy uczestników projektu w celu zapoznania z głównymi atrakcjami turystycznymi miasta Samsun. Program zwiedzania obejmował Panoramę 1919, Muzeum Zabawek, Muzeum Gazi, Port w Samsun i inne historyczne miejsca.

W celu jeszcze lepszej integracji w jeden z wieczorów zorganizowano uroczystą kolację z tańcami, tortem i licznymi tureckimi przysmakami.

Przez cały czas pobytu trwała ponadto integracja z rodzinami, u których zamieszkali nasi uczniowie. Po zajęciach szkolnych Klaudia, Ola, Zuzia, Adam i Franek wraz z Öykü, Nilsu, Işil, Emirem i Bartu spędzali miło czas na wyjściach do kawiarni i restauracji, wizytach w galerii handlowej i na bazarze, spacerach po mieście i plaży, zwiedzaniu zabytków, wspólnym oglądaniu telewizji, grach i zabawach, a także na odwiedzinach u dalszych krewnych i przyjaciół poszczególnych rodzin.

Pobyt w Ugur Okullari zakończył się spotkaniem, na którym podsumowano wspólnie spędzony czas, podziękowano za udział wszystkim uczestnikom i wręczono certyfikaty. Międzynarodowe towarzystwo pełne niezapomnianych wrażeń, zaopatrzone w lokalne pamiątki z żalem przygotowywało się na nieuchronne rozstanie. Na lotnisku nie brakowało łez i zapewnień o podtrzymaniu nawiązanych przyjaźni.
Spotkanie w Samsun okazało się bardzo udane. Młodzież nawiązała nowe kontakty i przyjaźnie z uczniami i ich rodzinami, poznała nowy kraj, jego historię, kulturę i tradycję. Był to nie tylko czas nauki, ale i dobrej zabawy. Uczniowie w sposób naturalny mogli doskonalić język angielski uczestnicząc w sytuacjach życia codziennego, nabywać umiejętności rozumienia zachowań ludzi innych kultur.
Sulmierzyckiej młodzieży wyjazd bardzo się podobał. Jeszcze długo wszyscy będą wspominać gościnność rodzin swoich projektowych partnerów oraz przyjazną atmosferę tureckiej szkoły i tureckich domów, a także niezapomniane smaki lokalnej kuchni.

(AR na podstawie relacji uczestników wyjazdu)

Kolejne spotkanie, jakie odbędzie się w terminie 5-11 maja br. w Bułgarii będzie poświęcone lekcjom matematyki, które mają być przygotowane i zaprezentowane przez uczniów.  

Tematy lekcji mogą dotyczyć liczb, geometrii, twierdzenia Pitagorasa i równań. Wybierając taką tematykę lekcji z matematyki nauczyciele brali pod uwagę potrzeby uczniów. Zajęcia te mają przyczynić się do lepszego zrozumienia pewnych partii materiału przez uczniów i uzyskania przez nich lepszych końcowych wyników w nauce. 

 

DRUGI WYJAZD - BUŁGARIA 

W dniach 2-8 maja br. roku sześcioro uczniów Szkoły Podstawowej w Sulmierzycach wraz z opiekunami wzięło udział w drugim spotkaniu w ramach partnerskiego projektu programu Erasmus+ „Smart school for smart age.” 

 fot

Spotkanie to odbyło się w mieście Dobrich, w północno – wschodniej części Bułgarii, w szkole Sportno Uchilishte G.S Rakowski. Wraz z przedstawicielami z Polski w realizacji zadań uczestniczyli również nauczyciele i uczniowie z Litwy, Portugalii, Bułgarii i Turcji.

Celem wizyty było przedstawienie realizacji zadań modułowych podjętych w ramach programu Erasmus Plus oraz zaprezentowanie przygotowanych wcześniej materiałów przez wszystkich uczestników krajów partnerskich. Przedstawiono również, a następnie omówiono z przedstawicielami grup działania na przyszłe spotkanie, które odbędzie się na Litwie w czerwcu tego roku (przygotowanie lekcji i warsztatów z literatury i religii z wykorzystaniem technologii komputerowej).

Oprócz spotkań roboczych delegacje miały również okazję uczestniczenia w prezentacjach przygotowanych przez uczniów szkoły goszczącej, a także w wycieczkach mających na celu zapoznanie z głównymi atrakcjami turystycznymi okolicy.

Spotkanie w Dobrich było bardzo dobrym doświadczeniem dla wszystkich uczestników spotkania. Wymiana doświadczeń była bardzo interesująca i pożyteczna. Uczniowie nawiązali nowe kontakty i przyjaźnie z uczniami i ich rodzinami. Mieli też okazję poznania nowego kraju, jego historii, kultury i tradycji. Dla wszystkich był to bardzo ekscytujący czas na naukę, a przy okazji także okazja dobrej zabawy. Uczniowie w sposób naturalny doskonalili język angielski uczestnicząc w różnych sytuacjach z życia codziennego, nabywali umiejętności, rozumienia zachowań i postępowania ludzi innych kultur.  

Zdjęcia z wyjazdu można obejrzeć TUTAJ 

Relację w języku angielskim można przeczytać w internetowym wydaniu szkolnej gazetki  TUTAJ  (po wpisaniu hasła: smart), a także w e-magazynie TUTAJ (po wpisaniu hasła: smart1)

 

Relacja z pobytu w Bułgarii (materiał archiwalny z roku szkolnego 2018/2019)

W dniach 02-08 maja br. roku sześcioro uczniów Szkoły Podstawowej w Sulmierzycach – Martyna Duczmal, Tobiasz Ibron, Natalia Cholewa, Laura Woszczyńska, Adrianna Ptak, Aleksandra Zydorowicz oraz dwóch opiekunów – Beata Koprowska i Marzanna Stawowy wzięło udział w drugim spotkaniu w ramach partnerskiego projektu programu Erasmus+, pod nazwą: „Smart schools for smart age.”

Spotkanie to odbyło się w mieście Dobrich, w północno – wschodniej części Bułgarii, w szkole Sportno Uchilishte G.S Rakowski. Wraz z przedstawicielami z Polski w realizacji zadań uczestniczyli również nauczyciele i uczniowie z Litwy, Portugalii, Bułgarii i Turcji.
Celem wizyty było przedstawienie realizacji zadań modułowych podjętych w ramach programu Erasmus Plus oraz zaprezentowanie przygotowanych wcześniej materiałów przez wszystkich uczestników krajów partnerskich.

Każda grupa uczestników miała możliwość przedstawienia lekcji matematyki i przeprowadzenia warsztatów dla uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem technologii komputerowej. Uczniowie przedstawili lekcje, na których zostały wykorzystane takie programy i platformy internetowe jak: Kahoot, GeoGebra, Excel spreadsheet, Powtoon, PowerPoint itp. Narzędzia te mają za zadanie pomóc nauczycielom w przeprowadzaniu atrakcyjnych lekcji ułatwiających uczniom zrozumienie nowych partii materiału i zachęcenie do nauki. Uczniowie z Polski przedstawili lekcje z matematyki z wykorzystaniem programu Geogebra, Excel arkusz kalkulacyjny, PowerPoint i Edmodo. Wszyscy uczniowie chętnie i z dużym zainteresowaniem brali udział w tych zajęciach. Na zakończenie warsztatów uczniowie uzupełnili ankietę ewaluacyjną dotyczącą przeprowadzonych zajęć.

Następnie, w imieniu głównego koordynatora projektu, koleżanka Claudia Sa przedstawiła i wspólnie z pozostałymi przedstawicielami grup omówiła działania na przyszłe spotkanie, które odbędzie się na Litwie w czerwcu 2019r. Głównym zadaniem spotkania na Litwie jest przygotowanie lekcji i warsztatów z literatury i religii z wykorzystaniem technologii komputerowej.

Oprócz spotkań roboczych delegacje miały również okazję uczestniczenia w prezentacjach przygotowanych przez uczniów szkoły goszczącej. Uczniowie z Bułgarii zaprezentowali historię, kulturę i tradycję swojego kraju.

Aspektem kulturowym objętym programem mobilności były wyprawy edukacyjne mające na celu zapoznanie się z głównymi atrakcjami turystycznymi w Dobrich, Balchik i w Warnie. Wszyscy uczestnicy projektu zachwyceni byli ogrodem Botanicznym, który znajduje się w Balchik nad Morzem Czarnym. Zwiedzając The Ethnographic House - museum wybudowane w roku 1860 mieliśmy okazję zapoznać się z tradycją i kulturą ludzi żyjących w tamtych czasach.

Spotkanie w Dobrich było bardzo dobrym doświadczeniem dla wszystkich uczestników spotkania. Wymiana doświadczeń była bardzo interesująca i pożyteczna. Uczniowie nawiązali nowe kontakty i przyjaźnie z uczniami i ich rodzinami. Mieli też okazję poznania nowego kraju, jego historii, kultury i tradycji. Dla wszystkich był to bardzo ekscytujący czas na naukę, a przy okazji także okazja dobrej zabawy. Uczniowie w sposób naturalny doskonalili język angielski uczestnicząc w różnych sytuacjach z życia codziennego, nabywali umiejętności, rozumienia zachowań i postępowania ludzi innych kultur.

(MS)

TRZECI WYJAZD - LITWA

W dniach 2-8 czerwca br. sześć uczennic z klas VII SP oraz III gimnazjum wraz z panią dyrektor Beatą Koprowską oraz nauczycielką języka angielskiego - panią Marzanną Stawowy przebywało na Litwie na trzecim spotkaniu w ramach partnerskiego Programu Erasmus+ "Smart school for smart age".

fot 

Relację w języku angielskim można przeczytać w e-magazynie  TUTAJ  (po wpisaniu hasła: smart2)

Zdjęcia z wyjazdu można obejrzeć  TUTAJ

 

Relacja z wyjazdu na Litwę (materiały archiwalne z roku szkolnego 2018/2019)

W dniach 2-8 czerwca 2019 roku sześć uczennic pod opieką pani Dyrektor Beaty Koprowskiej oraz nauczycielki języka angielskiego pani Marzanny Stawowy, wzięło udział w trzecim spotkaniu w ramach projektu partnerskiego Erasmus+ „Smart school for smart age”. Spotkanie odbyło się w Diewieniszkach na Litwie.
Julia Adamska, Zuzanna Gmerek, Aleksandra Szczotka, Julia Jonda, Zuzanna Noskowicz i Weronika Rzepka spotkały się tam z nauczycielami i swoimi rówieśnikami z Litwy, Portugalii, Bułgarii i Turcji.

Jednym z celów spotkania było przygotowanie i przeprowadzenie zajęć z literatury. Uczniowie pokazali, jak wykorzystać różne rodzaje narzędzi internetowych na lekcjach; zaprezentowali przy tym znanych i cenionych pisarzy pochodzących ze swoich krajów. Udowodnili, że wykorzystanie technologii komputerowej jest niezwykle pomocne w tworzeniu fascynujących lekcji, które ułatwiają przyswajanie nowego materiału oraz integrację uczniów.

Uczestnicy litewskiego spotkania wzięli udział w wielu interesujących lekcjach i warsztatach. Podczas warsztatów podzieleni na grupy uczniowie wykonywali przydzielane im losowo zadania, co przyczyniło się do jeszcze lepszej integracji i podniesienia umiejętności językowych. Wzrosła także ich kreatywność, odpowiedzialność i pewność siebie.

Również opiekunowie wzięli udział w warsztatach, podczas których główny koordynator Rui Santos przedstawił i omówił wspólnie z innymi przedstawicielami działania na przyszłe spotkanie, które odbędzie się w dniach 22-28 września br. w Polsce.
Głównym zadaniem tego spotkania będzie prezentacja prac dotyczących literatury i/lub religii, przy użyciu trzech różnych narzędzi internetowych. Można będzie przygotować prezentację o jednym z poetów narodowych, a także wybrać i przeanalizować jego utwory.

Na zakończenie spotkania omówiono i podsumowano pracę wykonaną w ramach realizacji projektu „Smart schools for smart age” w roku szkolnym 2018/19. Wspólnie stwierdzono, że zamierzone cele zostały osiągnięte.

Czas pobytu na Litwie dla uczniów i nauczycieli był wspaniałą okazją do poznania historii, kultury i tradycji tego kraju. Jedną z głównych atrakcji było zwiedzanie Wilna. To miejsce, w którym znajduje się wiele zabytkowych, okazałych budynków. Odwiedziliśmy Muzeum Narodowe, w którym przewodnik w bardzo przejrzysty i zrozumiały sposób opowiedział uczniom historię swojego kraju.
Spotkanie na Litwie było dla nas bardzo intensywnym czasem nauki i zabawy oraz okazją do zapoznania z historią, kulturą i tradycjami narodu litewskiego, a także z jego słowiańską gościnnością.

 

CZWARTE SPOTKANIE - POLSKA  

W dniach 22-28 września 2019 r., w ramach realizacji projektu „Smart schools for smart age” w programie Erasmus+, szkoła nasza gościła uczniów i nauczycieli z Portugalii, Turcji, Litwy i Bułgarii.

fot

Wystąpiliśmy w roli gospodarzy starając się pokazać gościom nasz kraj, nasze rodzinne miasto Sulmierzyce i naszą szkołę. Uczniowie mieli również okazję spędzić kilka dni w naszych polskich rodzinach poznając polską kulturę, tradycje i polskie zwyczaje.
Uczniowie biorąc udział w zajęciach i warsztatach, podnieśli swoje kompetencje językowe i komputerowe. Poszerzyli swoją wiedzę poznając poetów innych krajów. Ucząc się tolerancji i otwartości na świat uczniowie uczestniczyli w warsztatach poznając inne religie. Partycypując w warsztatach uczniowie mogli również rozwijać swoje zdolności artystyczne.

 

Relacja z pobytu zagranicznych Gości (materiał archiwalny z roku szkolnego 2019/2020)

W ramach międzynarodowego programu Erasmus+ do Sulmierzyc przyjechało 26 uczniów i 9 opiekunów z Bułgarii, Litwy, Portugalii i Turcji, którzy przez pięć kolejnych dni – od 23 do 27 września br. wraz z Gospodarzami podejmowali różnorodne aktywności związane z realizacją projektu „Smart schools for smart age”.

Poniedziałek – 23 września 2019 r.
Pierwszy dzień to czas na wzajemne poznanie się uczestników, zwiedzanie szkoły oraz miasta. Młodzież wraz z opiekunami odwiedziła przedszkole, Urząd Miejski oraz zabytkowy ratusz. Po południu w hotelu „Wawrzyniak” odbyła się prezentacja przygotowana przez Gospodarzy na temat Polski, Sulmierzyc oraz szkoły. Spotkanie uatrakcyjnił występ szkolnego chóru, polonez w wykonaniu drugoklasistów oraz renesansowe tańce.

FOTO

 

Wtorek – 24 września 2019 r.
Drugiego dnia projektu odbyła się autokarowa wycieczka do Wrocławia. W programie imprezy znalazło się zwiedzanie Afrykarium we wrocławskim ZOO, wizyta w Galerii Dominikańskiej oraz spacer z przewodnikiem po Starym Mieście, podczas którego uczestnicy projektu poznali najważniejsze zabytki stolicy Dolnego Śląska.

FOTO

 

Środa – 25 września 2019 r.
Trzeci dzień uczestnicy projektu spędzili na terenie szkoły. Najpierw odbyły się prezentacje kolejnych grup na temat pochodzących z poszczególnych krajów poetów i ich twórczości, a następnie zajęcia warsztatowe, na których uczniowie przy użyciu różnych technik plastycznych wykonywali symbole religijne, pogłębiając jednocześnie swoją wiedzę na temat religii rzymsko – katolickiej, prawosławnej oraz islamu.

FOTO

 

Czwartek – 26 września 2019 r.
Czwartego dnia grupa udała się autokarem do Poznania. Zwiedzanie w towarzystwie przewodnika rozpoczęto od wizyty w katedrze na Ostrowie Tumskim. Spacer po Starym Mieście z obowiązkową wizytą u poznańskich koziołków połączono z odwiedzinami w „Rogalowym Muzeum Poznania”, gdzie międzynarodowa współpraca zaowocowała wypiekiem świętomarcińskich rogali. Pobyt w stolicy Wielkopolski zakończono zakupami w Starym Browarze.

FOTO

 

Piątek – 27 września 2019 r.
Ostatni dzień pobytu zagranicznych Gości to krótka wycieczka do Krotoszyna, a po powrocie do Sulmierzyc – zwiedzanie wiatraka Jakuba. Natomiast wieczorem – uroczyste podsumowanie projektu w hotelu „Wawrzyniak”, połączone z wręczeniem przez panią Dyrektor Beatę Koprowską oraz koordynatora projektu – panią Marzannę Stawowy certyfikatów i upominków. Całości dopełniła wspólna zabawa.

FOTO

 

Oprócz zajęć organizowanych przez szkołę, każdego dnia Goście brali udział w aktywnościach proponowanych przez rodziny, które podejmowały ich gościną. Przez cały czas trwała również międzynarodowa integracja na gruncie spotkań towarzyskich, a także doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych.

 

  

ERASMUS DAY 

W czwartek - 10 października br. nasza szkoła wraz z całą Europą świętowała Dni Erasmusa. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły przygotowali gazetki tematyczne dotyczące krajów biorących udział w projektach „Leran 4 life: active and responsible citizenship” oraz „Smart school for smart age”. W tym dniu uczniowie mieli możliwość obejrzenia zdjęć i prezentacji z pobytu w Grecji, Włoszech, Rumunii, Turcji, Litwy oraz Bułgarii, zobaczyli szkolny Erasmus Garden oraz wystawę pamiątek z poszczególnych mobilności, zapoznali się z działaniami związanymi z projektami, stworzyli komiks w języku angielskim dotyczący ochrony środowiska oraz wykonali zadanie na platformie e-Twinnig.

plakat

 

Zdjęcia z Erasmus Day obejrzysz TUTAJ

 

SZKOLNY KONKURS BOOKTRAILER FILM

10 lutego 2020 r. ogłoszono szkolny konkurs "Booktrailer Film" na  krótki film, którego celem jest zachęcenie widza do sięgnięcia po prezentowaną książkę (regulamin konkursu w plikach do pobrania poniżej).

 

 

CZWARTE SPOTKANIE - PORTUGALIA   

Ostatnie spotkanie, które miało odbyć się w Portugalii ze względu na wyjątkową sytuację, odbyło się w sposób wirtualny.

plakat

W ramach piątej mobilności naszego projektu w dniach 14-18.06. 2021 uczniowie naszej szkoły byli wirtualnymi gośćmi w Portugalii.

fot 

W trakcie tego spotkania codziennie przez pięć dni łączyliśmy się z naszymi partnerami z Litwy, Bułgarii, Turcji i Portugalii. Uczniowie nasi poznali szkołę, w której uczą się ich koledzy i koleżanki oraz poznali ich system nauczania. Bardzo ciekawe były wirtualne wycieczki po znanych miejscach w Portugalii jak miasto Porto czy Braga.

Uczniowie uczestniczyli w warsztatach matematycznych i kulinarnych. Odbyło się wiele quizów, w których uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę na temat kultury, religii i tradycji tego pięknego kraju jakim jest Portugalia.

Uczniowie mieli okazję spotkać się z już poznanymi uczniami i nawiązać nowe relacje, które na pewno będą podtrzymywane.

 

Zdjęcia z mobilności można obejrzeć TUTAJ

Film dostępny jest  TUTAJ 

 

Filmik podsumowujący całość projektu dostępny jest  TUTAJ

Zapraszamy do obejrzenia!

 

Wykaz działań w ramach projektu PROJECT-EVENTS 2019-2021 -  w plikach do pobrania