- Odwiedziny: 191484
- Do końca roku: 302 dni
- Do wakacji: 113 dni
Szkoła Podstawowa im. Sebastiana Fabiana Klonowicza w Sulmierzycach
-
Statystyki
"Dziewięć powodów, dla których warto czytać" (2013/2014)
Innowacja pedagogiczna w nauczaniu języka polskiego
na poziomie gimnazjum
„Dziewięć powodów, dla których warto czytać”
Adresat innowacji: uczniowie klasy IIIa i IIIb Publicznego Gimnazjum w Sulmierzycach
Czas realizacji: rok szkolny 2013/2014
Rodzaj innowacji: metodyczna
4 ważne powody dlaczego wprowadzono innowację:
- Uczniowie naszej szkoły nie lubią czytać i nie mają nawyku czytania o czym świadczy chociażby bardzo mała liczba wypożyczanych przez nich książek w bibliotece szkolnej i bibliotece miejskiej (gimnazjaliści wypożyczają w zasadzie tylko zadane przez nauczycieli j. polskiego lektury szkolne).
- Niestety wielu uczniów w ogóle nie widzi potrzeby czytania, co jest zdumiewające w epoce niespotykanego dotąd przepływu informacji w jakiej żyjemy.
- Młodzież dysponuje bardzo małym zasobem słów, nie zna najbardziej popularnych przysłów, powiedzeń i sentencji, nie rozumie ich znaczenia.
- Wielu uczniów ma poważne problemy w tworzeniu własnych tekstów, mały zasób słów uniemożliwia rozwinięcie myśli i sformułowanie ich na piśmie; należy też dodać, iż wielu uczniów w swoich pracach popełnia wiele błędów językowych oraz ortograficznych i interpunkcyjnych.
Cele:
1. Zrozumienie przez uczniów, że czytanie jest ważne i potrzebne.
2. Rozbudzenie zainteresowań czytelniczych.
3. Zmotywowanie uczniów do samodzielnego czytania.
4. Wzbogacenie słownictwa uczniów, sukcesywna poprawa jakości pisania.
5. Podjęcie próby stworzenia - „Biblioteki omnibusa” w szkole, w której znalazłyby się książki zaproponowane przez uczniów biorących udział w projekcie, a także inne pozycje podarowane przez sponsorów.
Innowacja będzie realizowana w czasie kolejnych lekcji języka polskiego podczas całego roku szkolnego w oparciu o poradniki Kelly Gallaghera „Jak zachęcać do czytania. Minilekcje dla uczniów gimnazjum i liceum” (GWO 2007)
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Pomysły na promocję czytelnia na każdy miesiąc oparte na dziewięciu powodach, dla których warto czytać:
1. Czytanie daję satysfakcję.
2. Czytanie rozwija dojrzałe słownictwo.
3. Dzięki czytaniu lepiej piszemy.
4. Czytanie jest trudne, a trudności są potrzebne.
5. Czytając, stajemy się mądrzejsi.
6. Czytanie przygotowuje do zaistnienia na rynku pracy.
7. Czytanie przynosi korzyści finansowe.
8. Czytanie otwiera drzwi do dalszej edukacji.
9. Czytanie broni nas przed uciskiem.
Kelly Gallagher „Jak zachęcać do czytania. Minilekcje dla uczniów gimnazjum i liceum”
MIESIĄC | PODJĘTE DZIAŁANIA | UWAGI |
wrzesień |
Hasło: Tabela rozwoju czytelniczego |
Wydzielenie w klasie specjalnej gazetki, założenie zeszytów, których uczniowie będą używali w czasie minilekcji czytania oraz do zapisywania własnych notatek, rejestru lektur i dziennika czytelniczego (uczniowie powinni prowadzić dziennik sentencji podczas czytania) „Minuta czytania” - będzie przeprowadzana przez cały rok – w swoich zeszytach uczniowie zapisują jednozdaniowe streszczenie. |
październik |
Hasło: Dlaczego czytamy trudne teksty? |
Uczniowie mają przynieść do klasy takie materiały, z których przeczytaniem -według nich – nauczyciel miałby problem. Nauczyciel czyta tekst i wyjaśnia jakich strategii używał analizując tekst. |
listopad |
Hasło: Tego nie wiedziałem! |
Uczniowie samodzielnie przygotowują teksty do „minuty czytania”- stworzenie harmonogramu do końca roku. Na początku miesiąca uczniowie dostają zadanie- mają notować, czego nauczyli się czytając w domu i pod koniec miesiąca dzielą się z klasą jednozdaniową wypowiedzią na temat najbardziej interesującej rzeczy, jakiej się dowiedzieli podczas czytania. |
grudzień |
Hasło: Książki polecane przez uczniów |
Uczniowie wypełniają formularz dotyczący tytułów polecanych przez uczniów i zawieszają je na tablicy. |
styczeń |
Hasło: Słowa mądrości |
Uczniowie wybierają i prezentują najciekawsze sentencje, które wynotowali, następnie tworzą tablicę z sentencjami. |
luty |
Hasło: Słowa, które kochamy |
Na początku miesiąca uczniowie dostają zadanie, mają sporządzić listę najbardziej zagadkowych, zabawnych, ciekawych i zdumiewających słów, na jakie natknęli się podczas czytania. Wybierają słowo miesiąca, mogą stworzyć ścianę słów. |
marzec |
Najlepsze powieści wszech czasów |
Nauczyciel daje uczniom listę najlepszych powieści, uczniowie dodają swoje tytuły utworów. |
kwiecień |
Hasło: Ten zwariowany świat! |
Przez cały miesiąc uczniowie mają czytać codzienną prasę i przynosić do klasy dziwne, ale prawdziwe historie. |
maj |
Ukaż to, nie mów |
Każdy uczeń otrzymuje kartę i polecenie, by zapisać na niej najlepszy opisowy fragment, jaki w tym roku przeczytał. W wyznaczonym dniu uczniowie odczytują swoje karty. |
czerwiec |
Hasło: Książka roku! Nominacje to... |
Uczniowie wybierają najlepszą książkę, którą przeczytali w ciągu roku i piszą na jej temat notatkę dla przychodzącej po nich klasy. Mają w niej wyjaśnić dlaczego powinno się przeczytać dany tekst. Wspólnie uczniowie ustalają listę ciekawych książek, których nie powinno zabraknąć w szkolnej „Biblioteczce omnibusa” i przekazują ją nauczycielowi bibliotekarzowi. |
Przedstawiony poniżej harmonogram może ulec modyfikacji w trakcie realizacji w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.
Ewaluacja
Wśród uczniów zostanie przeprowadzona ankieta, mająca na celu wyrażenie opinii dotyczącej wprowadzonej innowacji pedagogicznej.
Autor projektu po zakończeniu innowacji napisze sprawozdanie z jej realizacji i przedstawi je dyrektorowi szkoły oraz innym nauczycielom na radzie pedagogicznej.
Opracowanie:
Katarzyna Dębicka