- Odwiedziny: 191517
- Do końca roku: 302 dni
- Do wakacji: 113 dni
Szkoła Podstawowa im. Sebastiana Fabiana Klonowicza w Sulmierzycach
-
Statystyki
"Savoir - vivre w języku angielskim" - godzina wychowawcza i język angielski (2015/2016)
"SAVOIR-VIVRE W JĘZYKU ANGIELSKIM"
- godzina wychowawcza i język angielski
Innowacja pedagogiczna w nauczaniu języka angielskiego i godziny wychowawczej
na poziomie szkoły podstawowej.
Adresaci innowacji:
uczniowie klas IV-VI SP
Czas realizacji:
rok szkolny 2015/16
Rodzaj innowacji:
metodyczna
Tematyka:
Tematyka innowacji pedagogicznej została ścisle związana z Programem Wychowawczym oraz Profilaktycznym Szkoły.
Jednym ze sposobów wykorzystania potencjału dziecka do nauki języka obcego jest powiązanie nauki tego przedmiotu z innym przedmiotem. Dzieci bardziej są zainteresowani tematem lekcji i łatwiej przyswajają wiadomości jeśli treści tematu są im znane i w jakimś stopniu ich dotyczą.
Innowacja pedagogiczna ma na celu pomóc w jakimś stopniu zmierzyć się uczniom klas IV-VI SP z trudnościami jakie pojawiają się w nowej rzeczywistości (zmiana wychowawcy, nieznani nauczyciele, nowe wymagania). Często z braku znajomości pewnych zasad obowiązujących w klasie na lekcji i na boisku w grupie rówieśników dochodzi do kłótni i nieporozumień. Nowe wymagania stawiane przez nauczycieli z każdego przedmiotu są dla nich bardzo trudne do zrealizowania i zniechęcają je do nauki i do przedmiotu. Również wymagania stawiane uczniowi na lekcjach języka angielskiego w klasach I-III znacznie różnią się od wymagań stawianym uczniom klas IV-VI.
Głównym założeniem tej innowacji jest pomóc uczniom przejść z poziomu I-III na poziom IV-VI szkoły podstawowej, ułatwić im naukę języka angielskiego i zachęcić ich do dalszej pracy, pomóc w odnalezieniu swojego miejsca w społeczności klasowej i szkolnej.
U uczniów w tym wieku dominuje myślenie konkretne, brak jest rozwiniętego myślenia abstrakcyjnego. Dlatego też pojęcia i tematy abstrakcyjne takie jak zagadnienia gramatyczne mogą być dla nich trudne do zrozumienia. Innowacja pedagogiczna wykorzystując godzinę wychowawczą ma na celu wprowadzać całe zdania i frazy gramatyczne niż reguły w celu lepszego zrozumienia i utrwalenia poznanych już zagadnień gramatycznych.
U dzieci w tym wieku pamięć mechaniczna dominuje nad logiczną. Uczniowie nie do końca panują nad swoją pamięcią, dlatego trudno jest im przypomnieć sobie, czego już się nauczyły. Dlatego technika ciągłego powtarzania z wykorzystaniem pomocy wizualnych jakimi są kolorowe plakaty z napisami w dużym stopniu przyczynią się do podtrzymania uwagi i zapamiętania haseł.
Umiejętność uczniów naśladowania i chętne powtarzanie ze słuchu nowych dźwięków, wyrazów, fraz w piosenkach, które są przygotowane w programie innowacji pedagogicznej w dużym stopniu wpłyną na poprawność językową uczniów.
Program innowacji pedagogicznej będzie realizowany podczas godzin wychowawczych w trakcie całego roku szkolnego. Metody i techniki pracy na lekcjach dostosowane są do potrzeb i oczekiwań uczniów. Uczniowie na każdej z takich lekcji zapoznają się z treścią piosenki a następnie przechodzą do realizacji tematu godziny wychowawczej. W końcowej części każdej lekcji wyciągane są wspólne wnioski. Uczniowie w grupach mają również za zadanie wybrać z piosenki jedno lub dwa najciekawsze zdania, które często stanowiło przewodnią myśl lub hasło przewodnie naszej lekcji. Każda z grup zapisuje swoje hasło na szarym papierze używając kolorowych kredek i flamastrów. Wykonane hasła zawieszane są na ścianie w widocznym miejscu dla uczniów. Na każdej lekcji języka angielskiego i godzinie wychowawczej uczniowie wspólnie je czytają i przypominają sobie ich znaczenie.
Harmonogram działań:
Tematy lekcji i zagadnienia:
1. Wracamy do szkoły. Piosenka – "Back to school”
- różnice byciem uczniem klasy III i IV szkoły podstawowej;
2. Jak spędziłem wakacje? Piosenka - „Holiday time”
- gdzie byłem i jakie przywiozłem pamiątki;
3. Prawa i obowiązki ucznia. Piosenka - „Rules”
- kto ustanawia prawo i na jakiej podstawie;
- po co istnieją zasady;
- jak by świat wyglądał bez zasad i norm zachowania;
4. Moje hobby- kim chciałbym zostać w przyszłości. Piosenka – „When I grow up”
- kim chciałbym zostać w przyszłości;
5. Bierzemy aktywny udział w akcji „Sprzątanie Świata”. Piosenka – „We can make a difference”
- czy warto sortować śmieci;
- co robisz żeby utrzymać czystość najbliższego otoczenia ;
- czy możemy zmienić świat sortując śmieci;
6. Moja rodzina i ja. Piosenka - „Home is where the heart is”
- czym jest rodzina dla ciebie;
7. Żyjmy zdrowo. Piosenka - „Tick Tock”
- jak wygląda twój dzień;
8. W kręgu koleżanek i kolegów. Piosenka - „Be a friend”
- czy warto mieć przyjaciela;
- jakie cechy powinien posiadać kolega, przyjaciel;
9. ”Człowiek nie żyje dla siebie lecz dla innych”. Piosenka - „Heroes”
- jak możesz zostać bohaterem w domu, szkole i w najbliższym otoczeniu;
- kto jest moim bohaterem;
10. Co łączy każdą rodzinę? Piosenka - „Tradition”
- dlaczego ważne jest podtrzymywanie tradycji;
- kiedy i jak podtrzymujemy tradycje;
11. Agresja – jak należy z nią walczyć? Tekst - „Bully”
- jak należy się zachować w takiej sytuacji, która zagraża twemu bezpieczeństwu;
12. Czy warto się uczyć? Piosenka - „Don’t waste a second”
- czy wiesz jak się uczyć;
- przypomnienie technik zapamiętywania i czytania ze zrozumieniem;
Cele główne:
1. Głównym celem jest integracja klasowa. Ponadto: budowa poczucia własnej wartości, budowa poprawnego komunikowania się, zdobycie asertywnego zachowania się, rozwiązywanie konfliktów. Stworzenie wzajemnego zaufania w relacjach uczeń- nauczyciel.
2. Pomoc uczniom w doskonaleniu sprawności językowych i zachęceniu do dalszej samodzielnej nauki.
Cele szczegółowe (1):
1. Kształcenie i doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu:
- rozumienie ogólnego sensu prostego tekstu;
- wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście;
- rozumienie intencji rozmówcy;
2. Kształcenie i doskonalenie sprawności czytania:
- rozumienie ogólnego sensu prostego tekstu;
- wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście;
3. Kształcenie i doskonalenie sprawności pisania:
- zapisywanie informacji uzyskanych z tekstu czytanego lub słuchanego;
4. Kształcenie i doskonalenie sprawności mówienia:
- przekazanie ustnie informacji uzyskanych z tekstu słuchanego i czytanego;
Cele szczegółowe (2):
- rozwijanie poczucia własnej wartości;
- kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu;
- rozumienie znaczenia rodziny w życiu człowieka i swojej w niej roli;
- umiejętność dostrzegania potrzeb innych osób oraz kształtowanie postawy koleżeństwa, przyjaźni i tolerancji wobec innych;
- umiejętność wyrażania własnych opinii i uczuć oraz uwrażliwienie na opinie i uczucia innych osób; asertywność i empatia;
- zaszczepienie uczciwości, odpowiedzialności, wytrwałości i szacunku dla innych;
- umiejętność oceny zachowań innych oraz przewidywanie ich potencjalnych konsekwencji;
- umiejętność pracy w grupie;
- pobudzanie zainteresowań uczniów ochroną środowiska i ekologią;
- propagowanie zdrowego stylu życia;
- ukazywanie pozytywnych skutków posiadania przyjaciela;
- wprowadzenie do właściwego rozumienia pojęć koleżeństwo i przyjaźń i z nim praw i obowiązków;
- zachęcanie do dbałości o stan środowiska naturalnego w najbliższej okolicy;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania przyczyn oraz właściwego rozwiązywania konfliktu;
- rozwijanie odpowiedzialnej postawy zachowując obowiązujące prawa i zasady postępowania na lekcji, boisku, ulicy;
Formy pracy:
- praca w grupach
- praca w parach
- praca indywidualna ucznia
- „burza mózgów”
Stosowane metody i techniki na lekcji:
- użycie piosenki jako pomoc w prezentacji i utrwaleniu słownictwa; rozwija umiejętność rozumienia mowy;
-praca grupowa (wybór hasła i wykonanie plakatu) zdobycie umiejętność współpracy z innymi uczniami, uczy samodzielności;
- uzupełnienie luk w tekście najpierw słyszanym, potem czytanym;
- przepisywanie wyrazów i zdań oraz uzupełnianie luk w celu nauczenia się poprawnej pisowni (Spelling);
- imitacja (powtarzanie wyrazów i zdań z odpowiednim akcentem i intonacją) w celu nauczenia akcentu i intonacji;
- użycie języka ojczystego do wyjaśnienia znaczenia słówek;
- głośne czytanie w celu wytworzenia prawidłowych dźwięków;
- wykład
- pogadanka ze elementami dyskusji
- dyskusja
- praca w grupach
- rysunki
- ankiety
- burza mózgów
- śnieżna kula
-słuchanie i śpiewanie piosenki
Pomoce dydaktyczne:
- tablica interaktywna
- komputer
- karty pracy
- szary papier
- kolorowe kredki i flamastry
- podręcznik do nauki języka angielskiego
- teksty piosenek
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- zna i stosuje zasady bycia dobrym kolegą;
- zna zasady współżycia obowiązujące w klasie;
- zna obowiązki członków rodziny;
- wyjaśnia celowość zapisu praw i obowiązków;
- wyjaśnia celowość zapisu praw i zasad w każdej społeczności;
- wie jakie prawa i obowiązki wynikają z Kodeksu Ucznia;
- wie, że nauka jest jego pracą i obowiązkiem;
- potrafi określić swoje obowiązki;
- potrafi określić przyczyny własnej trudności w nauce;
- potrafi określić zasady dobrego zachowania;
- potrafi wymienić zwyczaje i tradycje;
- potrafi wyjaśnić znaczenie tradycji;
- potrafi ocenić sytuację i potrafi wykazać postawę asertywności;
- wie jak postępować w trudnych sytuacjach;
- wie jak dbać o środowisko;
Uczeń potrafi:
- zrozumieć główną myśl i ogólny sens usłyszanego tekstu;
- wyszukać proste informacje szczegółowe w usłyszanych tekstach;
- czytać samodzielnie;
- znaleźć proste informacje szczegółowe w tekście;
- odpowiednio wymawiać dźwięki i wyrazy w języku obcym;
- przekazać ustnie informacje uzyskane w tekście;
- korzystać ze słownika jednojęzycznego;
- współpracować w parach i grupach;
- oceniać swoje silne i słabe strony;
- stosować proste strategie uczenia się słownictwa, gramatyki, wymowy;
Ewaluacja:
Wśród uczniów zostanie przeprowadzona ankieta, mająca na celu wdrażanie opinii dotyczącej wprawadzonej innowacji pedagogicznej.
Autor projektu po zakończeniu innowacji napisze sprawozdanie z jej realizacji i przedstawi je dyrektorowi szkoły oraz innym nauczycielom na radzie pedagogicznej.
Opracowanie:
Marzanna Stawowy
Dokumentacja innowacji: